Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Robbert Spaargaren - WaarBenJij.nu Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Robbert Spaargaren - WaarBenJij.nu

Berlijn

Blijf op de hoogte en volg Robbert

13 Juli 2015 | Duitsland, Berlijn

Guten Morgen liebe Freunde,

Na drie heerlijke dagen zit Berlijn er ook alweer op. Afgelopen dagen zijn we heel de stad afgereisd om alle culturele en architectonische hoogstandjes te bekijken.

Na de reis vanuit Kopenhagen, kwamen we tegen het eind van de middag aan op het imposante Centraal Station van Berlijn, dat bijna een hele behuizing van glas heeft. Vervolgens stapten we in de S-bahn, waarvan we ook gebruik konden maken dankzij onze interrail-pas. Enkele haltes verder kwamen we aan bij de halte Jannowitzbrücke, waar het A&O hostel op 10 minuten lopen vandaan lag. Op een 'zaaltje' van vier personen waren wij de enige drie, dus konden we heerlijk van onze eigen gang gaan. Die avond aten we, net als de drie daaropvolgende avonden, in een döner-shop om de hoek. De nacht sliepen we ook lekker, tot vier uur, toen onze nog onbekende kamergenoot met het nodige lawaai zijn bed op zocht.

De volgende dag bleek dat deze Hongaarse jongen een nachtje uit was geweest, en ook de volgende avond nog op onze kamer verbleef. We gingen ieder onze eigen gang en trokken al vroeg de stad in. We haalden bij de Lidl een eenvoudig ontbijtje, waarna we ons begaven naar de East Side Gallery, op één station afstand van ons hostel. Daar bezichtigden we de spraakmakende kunstwerken die op restanten van de Berlijnse Muur waren geschilderd. Vervolgens pakten we de S-Bahn naar het Alexanderplatz waar we overschaduwd werden door de gigantische Fernsehturm. We vervolgenden onze weg lopend over Unter den Linden, terwijl we tussendoor de Berliner Dom en Museum Isle onder ogen namen. Aangekomen op het Pariser platz maakten we enkele foto's van de Brandenburger Tor en de Reichstag, die er een steenworp vandaan ligt.

Op dag twee in Berlijn deden we het iets rustiger aan, mede omdat het een warme dag zou worden. We aten ons ontbijt in de Tiergarten, en liepen daarna door naar de Siegessaüle, die ons na behoorlijk wat traptreden een schitterend uitzicht over Berlijn gaf. Eenmaal afgedaald stapten we in de S-bahn richting het Olympiastadion. Bij het uitstappen vingen we de geur op van de beroemde Duitse currywurst, die voor wat variatie zorgde in ons strenge döner-dieet. Na wat foto's te hebben genomen van het stadion, was onze laatste stop van de dag bij het KaDeWe. Helaas konden we door onze duurzame leefstijl niks uitgeven, hoewel dit grote warenhuis wel indruk op ons heeft gemaakt (en dan vooral de mooie dames die er rondliepen). Dezelfde avond kregen we nog gezelschap van een nieuwe vriendelijke vriend: een Poolse man die een nachtje doorbracht op ons knusse kamertje.

De laatste dag in de hoofdstad van Duitsland bezochten we eerst het Sony Center op het Potsdamer platz. Op onze weg naar Checkpoint Charlie, bekeken we de Topographie des Terrors, een tentoonstelling over het tot stand komen van de Tweede Wereldoorlog. Na Checkpoint Charlie kakten we een beetje in, en gooide regen ook nog eens roet in plannen in de buitenlucht. Daardoor besloten we terug te lopen naar het Sony Center en daar een vermakende film uit te kiezen: Jurassic World.

Vandaag (vier avonden döner, twee shirts, drie onderbroeken en twee steden verder) zullen we onze weg vervolgen naar alweer de derde en vierde stad op ons lijstje, terwijl er al een kwart van de reis voorbij is...

VOLGENDE STOP: WARSCHAU & KRAKAU

*omdat we maar één dag in Warschau zitten, zal ik de verslagen van Warschau en Krakau samen plaatsen.

• 15 Juli 2015 - 11:01

Marie:

Je spoelt die döner toch wel weg met Duitse biertjes??!! xx